miercuri, 7 februarie 2018

Vacanța în Mallorca: Palma în cuvinte și imagini. Ce vizitezi. Cum e la plajă în Palma.

Palatul Almudaina și Sa Seu

După articolul general despre Mallorca, în care am vorbit despre costuri, o să vorbesc acum despre orașul Palma, sau Palma de Mallorca, cum mai este numit, capitala insulei Mallorca.
Palma este totodată și cel mai mare oraș de pe insulă, cu o populație de peste 400000 locuitori, adică aproximativ jumătate din populația insulei (date oficiale în 2009). Dacă faci un tur cu mașina o să vezi că sunt răspândite pe insulă proprietăți (pe plantații cu măslini, citrice) cu câteva case, și că mai sunt alte localități mult mai mici decât Palma. 

Sosind în Palma noaptea, și ieșind din aeroport (care e mai măricel decât mă așteptam), am dat cu ochii de o alee de palmieri și ne-a înțâmpinat briza. Ce adiere, ce vedere, chiar și noaptea! 
Ei bine, cred că sunt locuri unde briza aceea este cea care ne rămîne mereu legată, fixată în memorie cu cele mai fidele detalii și ne revine apoi în minte, ba chiar în nări, ba chiar pe piele, în mod subtil și plăcut. Vântul de primăvară care răscolește umezeala din pământ, se aseamănă tare mult. Și cum am cam avut vreme de primăvară în ianuarie și la început de februarie, iată cum mi-a amintit de plăcutul aer din Mallorca vizitată spre sfârșit de septembrie.

Revenind la firul întâmplărilor, am luat un taxi, pentru trei persoane nu era diferență mare de preț între taxi și bus de la aeroport până în centrul Palmei. Noi am fost 6 (4 adulți și 2 copii), așa că am luat 2 taxiuri.

Drumul de la aeroport în centrul orașului a fost o primă vedere a orașului care și-a arătat exact ce îmi place mie mai mult într-un oraș, mai ales unul din Spania: clădiri vechi, plăcut iluminate,  printre care catedrala.

Surpriza mea maximă din seara aceea a fost să văd unde locuiește sora mea, văzusem în poze ceva, dar încântarea a fost mare oricum: taxiul a oprit pe o străduță îngustă, pavată cu piatră, străjuită de clădiri vechi, cu felinare cu aspect medieval pe la colțuri, așa ceva parcă tocmai pentru mine a fost pregătit!

Stradă în Palma

Străduțe din centrul vechi din Palma





Iată câteva locuri pe care să le vezi în Palma:

Sunt mai multe decât atât dar eu pe acestea aș vrea să le văd data viitoare (dacă nu cumva vom alege să descoperim iar alte și alte plaje sau locuri ireale :) ).

1. Bineînțeles, Sa Seu sau Catedrala din Palma, construită în stil gotic în secolul al-XIV-lea. Pot spune că de afară arată impresionant, situată în apropierea portului cu bărci de pescuit, iar nu departe de acolo încep străduțele înguste și pline de farmec ale vechiului oraș. Se pare că pentru vizitarea cu ghid a interiorului, care se poate face de luni până sâmbătă într-un interval orar stabilit există o taxă de 3 euro.

Sa Seu/Catedrala din Palma

Catedrala din Palma

Ascultând o melodie plăcută, cântată de un domn la o chitară electrică, în apropiere...
Catedrala din Palma văzută din port

2. Lângă catedrală este și Palatul Almudaina, (secolul al-XIII-lea), construit în același stil gotic. De fapt este rezultatul fortăreței musulmane (mai exact maure) construită prin 1281. Este folosit pentru ceremoniile de vară ale regelui Spaniei, și se poate și vizita, ca și muzeu, de marți până duminică (luni închis) pentru un preț de 7 euro/biletul, 4 euro/ biletul redus si gratuit pentru copii până la 5 ani inclusiv. Se pare că data viitoare vom plăti pebtru toți 4 atunci când îl vom vizita, asta dacă unii dintre noi nu vor dori să lenevească pe plajă.

Palatul Almudaina

Palatul Almudaina

Catedrala și palatul le-am văzut din exterior, informațiile de tarif sunt actuale pentru 2018 și extrase din www.spain.info.

Ca o paranteză, care poate intra sau nu în enumerare:
Într-o seară, plimbându-ne pe străduțele din centru am trecut și prin Plaza Mayor, orașul este plăcut și în lumina artificială, iar aproape de locul unde am stat este o clădire numită Sa Llotja (sau Llontja/Llonja de Palma/Mallorca), care aduce a palat și a biserică tootodată, fără a fi niciuna din acestea două. Are o istorie interesantă, a fost construită in secolul al-XV-lea, când Mallorca era o putere comercială, tocmai în scopul acesta, iar acum pare a fi o galerie de artă. Oricum, este plăcut să intri o fugă în ea, deodată acolo lumea vorbește mai în șoaptă decât în afara ei.

Sa Llotja 

Sa Llotja, interior

3. Ceva mai în depărtare, unde nu am mai avut timp să ajungem (deh, în prima zi crezi că le poți face și vedea pe toate), stă de strajă Castelul Bellver, dominând golful de pe un deal împădurit. Noaptea ai o priveliște deosebită cu acest castel luminat. Are o structură rotundă și 3 turnuri, totuși același stil gotic. Prețul pentru un tur ghidat (audio sau cu ghid însoțitor) este de 4 euro, redus 2,6 euro, copii gratuit.

Castelul Bellver, văzut printr-un obiectiv cu zoom puternic

4. Pentru iubitorii de istorie și de locuri vechi ar mai fi de văzut și Banys Arabs (Băile Arabe), de care abia acum am aflat și eu, rămășite ale orașului maur.

Aici am enumerat ce am văzut eu parțial și ce aș mai vrea să văd, desigur că Palma are de oferit mult mai mult decât atât.

Dar marea te îmbie și la relaxare pe plajă...

Dar cel mai mult dintre toate ne-am bucurat de plajă. Platja/ Playa de Palma este o plajă lungă de 6 kilometrii, începând de la Can Pastilla - puțin mai la sud de centrul din Palma și continuă până în S Arenal. Pe plajă nu te deranjează nimeni și este loc destul să stai direct cu prosopul pe nisip, cât mai aproape de apă, iar din loc în loc sunt toalete pe care le poți folosi gratuit, lucru care mi se pare de cel mai mare bun simț. În jur sunt magazine de tot felul de unde îți poți lua lucruri folositoare pe plajă, răcoritoare, înghețată și mâncare. Pe plaja aceasta ne-am petrecut mare parte din prima și penultima zi (ultima a fost cu plecarea), nisipul este fin și curat, apa mării îmbietoare și fără alge, iar munții care se întâlnesc cu marea sunt o vedere dintre cele mai alese. Pe plaja aceasta ultima dată am avut timp chiar să și adorm puțin. Tare îmi e dor de o așa odihnă!

Plaja din Palma

Construcții din nisip

Marea are o intrare lină, numai bună pentru familiile cu copii mai mici

La magazinele de chinezi găsești lucruri cu care să te joci pe plajă

O zi de septembrie liniștită



Am stat până după apus pe plajă

Sfârșitul unei zile frumoase pe plaja din Palma

Zilele petrecute pe această plajă au fost plăcerea și bucuria copiilor

Plaja din Palma

Unde mănânci în Palma:

Locuri unde să mănânci sunt grămadă, că doar este un oraș plin de turiști, nu am o recomandare specială în acest sens, se vede așa puțin după local cam de câți bani veți ușura portofelul la urmă, dar la intrare afară de regulă există un meniu de unde vă puteți face idee ce bunătăți găsiți înăuntru și cam pe la ce sumă. Recomandarea mea  însă este legată de cea mai bună înghețată din Palma care trebuie neapărat încercată (și nu doar o dată, că sunt atâtea sortimente!!). 3 euro și merită! Gelateria Rivareno se află în fața clădirii despre care am spus că nu e nici palat nici biserică, Sa Llotja.



Cam atât am adunat despre Palma în acest articol, atât cuvinte cât și fotografii.

Pe curând, cu o altă poveste din Mallorca!






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu